Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-08, 22:56   #60
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg tviler sterkt på at de på noen måte ser på det som en fordel. De store plateselskapene har liten interesse av at noen skal oppdage nye artister. De ønsker primært å kontrollere selv hvilken musikk du skal kjøpe gjennom markedsføringen sin. Deri ligger mye av problemet deres tror jeg.

Nei, plateselskapene ser kanskje ikke på det slik, men det ville vært en fordel om Flukes kjøpsmønster er representativt. Mersalg er tross alt mersalg.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det jeg derimot er overbevist om er at det ikke vil la seg gjøre å hindre ulovlig mangfoldiggjøring av materiale på Internett uten å innføre en politistat med total overvåkning av alt alle gjør på nettet hele tiden. Og det er vi forsåvidt i ferd med å få, i opphavsrettens og terrorismebekjempelsens navn. Jeg tror forsåvidt ikke det vil hjelpe så veldig mot noen av delene det heller, men det har allefall potensiale til å ødelegge personvernet og privatlivet totalt, og at opphavsrettsindustrien slipper unna med å argumentere for denne typen overvåkning finner jeg vesentlig mer bekymringsfullt enn muligheten for at noen plate- og filmeslskaper tjener mindre penger.

Det er forskjell på å samle informasjon som gjøres i terrorismebekjempelsens navn og hente ut allerede innsamlet informasjon i opphavsrettens navn. Men å få tilgang til sensitive registre av kommersielle hensyn er problematisk, ja. Allikevel forstår jeg godt at plate- og filmselskaper opererer som de gjør - det er naturlig å gjøre alt som står i ens makt for å sikre sine inntekter. Jeg er usikker på hvor mye tilganger man skal gi selskapene i sin jakt på ulovlig nedlasting, men uansett hvor kundefiendtlig deres oppførsel er, klarer jeg ikke finne formildende argumenter for ulovlig nedlasting.

Svar med sitat