Spin-off: Hvilken amarone liker du best?
Som annonsert i vintråden, denne tråden er for de som liker Amarone. Ja, hvilken Amarone liker du best?
For å starte med litt generell informasjon, Amarone er vin fra Valpolicella som er laget av halvveis tørkede druer. Dette gir en oppkonsentrert vin, som godt hjulpet av en lokal gjærsopp som tåler uvanlig mye alkohol kan gi et monster av en vin.
Amarone er en av mine favorittviner, og ved nærmere opptelling har jeg konsumert omlag 40 ulike typer. De mest tilgjengelige har jeg drukket 4-5 forskjellige årganger av, og Masis standardamarone (den som nå heter Costasera) har jeg drukket 11-12 årganger av. Det er også her jeg har hatt min største amaroneopplevelse. 1988-årgangen til Masi kan ikke beskrives annet enn en ut_av_kroppen_opplevelse. Kombinasjonen av rosinpreget denne vinen har, sammen med de rustikke sekundære aromaene lar seg vanskelig beskrive med ord. Dette er rett og slett en fantastisk vin.
Jeg synes Masi Costasera i utgangspunktet er en ordinær Amarone som ikke utmerker seg i forhold til andre. Med tanke på hvordan denne kan utvikle seg over tid, har jeg lagt noen Amaroner til side som jeg i dag synes er langt bedre enn Costasera, og håper at disse vil utvikle seg minst like bra. :den som venter på noe godt ...: 
|