Sv: Har du blitt hersket med/trakkasert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.
Imidlertid har andre jeg har støtt på i jobbsammenheng (leverandører) hosta opp en og annen lett gjennomskuelig greie, som for eksempel å kalle meg "frøken", eller de har tatt det for gitt at jeg har vært sekretær. 
Eller som lederen for en av Oslos kulturinstitusjoner så lystig og frimodig deklamerte da han kom inn på kontoret mitt: "Det var jammen ei lita jente og et stort skrivebord!" Han ble ganske flat da jeg svarte ham i stedet for å bare smile fårete og le med.
Jeg har ikke blitt trakassert på grunnlag av kjønn, men har blitt spurt i flere jobbintervjuer hva jeg tenker om å få barn. I min forrige jobb foregikk det også en systematisk forskjellsbehandling i lønn mellom selgere uten utdanning (hovedsakelig menn) og oversettere med mange års utdanning (kvinner). Sjefen argumenterte med at slik var markedet, og det kunne ikke han gjøre noe med.
Vi har kontakt med svært mange ulike mennesker på kontoret, og en dag dukket det opp en kranglevoren fyr som ville snakke med sjefen. Min kvinnelige kollega meddelte at sjefen dessverre ikke var til stede, men han kunne få treffe en prosjektleder. Hva, var hun en kvinne? Ikke tale om! Da skulle han i alle fall snakke med en mann. OK, sa kollegaen min, da skal jeg hente NN. Og hva slags stilling hadde så denne NN - hva, var han bibliotekar? Da kunne det være det samme.