Sv: Ferdighus
Vi bygde med en kjent ferdighus-kjede, og har dessverre ikke noen gode erfaringer å dele.
Vi tegnet litt om på tegningene, og opplevde rot, forsinkelser, feil i prosjektering, feil i utførelsen fra snekkerne og dårlig koordinering mellom de forskjellige aktørene som var inne i bildet.
Det vi lærte av det er at det er utrolig mange useriøse aktører i bransjen, og man er ikke garantert skikkelige snekkere. De skrøt på seg at den ene som skulle snekre hos oss hadde fagbrev, det de glemte å si noe om var at fagbrevet var innenfor vindusproduksjon.Den andre kunne så lite at du tror det ikke.
Det var i begynnelsen en del småfeil, så vi var "på dem" hele tiden og fulgte opp. Allikevel skjedde det at når vi skulle gjøre vår egeninnsats (legge parkett, male, tapetsere osv) ble det oppdaget veldig mange og alvorlige feil i bl.a bærende konstruksjoner, vindusinnfesting osv. Svigerfar er byggingeniør, og det var han som oppdaget alle feilene.
Da fikk vi en utenforstående takstmann inn i bildet, men byggefirmaet var svært motvillige. Det hele endte med advokater og full pakke. De ble tvunget til å rette opp endel, men vi må leve med bagatellmessige feil, som forsåvidt er irriterende nok.
Dette ble langt og negativt, men det jeg vil si er: ikke stol på at de har yrkesstolthet, og at de gjør alt som de skal. Skaff referanser, både på selve firmaet, og på de snekkerne som skal arbeide hos dere. Sjekk referansene. Forhør dere i nabolaget om ryktet deres, er de useriøse vil det ryktes fort.
I tillegg anbefaler jeg ekstern byggeleder som ikke er tilknyttet firmaet. Ellers blir det bukken som passer havresekken . Det koster, men det er helt sikkert det mest lønnsomme på lang sikt.
For oss ble huset ca 200 000 dyrere enn vi hadde beregnet, bl.a pga feil og forsinkelser.
Ellers er en vanlig regneregel at huset koster tilsammen 2 x katalogprisen. Da snakker vi "klart for maling" hus. Nøkkelferdig vet jeg ikke.