Sv: "Kresne" unger og usunn mat
Men hva skal man gjøre i stedet? Skal man servere ting de ikke spiser, og satse på at de gir seg og smaker allikevel etter to uker uten middag? Jeg tror ting går litt i perioder med unger og mat, i hvertfall er det slik med vår gutt. I en periode kan han spise 4 brødskiver til lunsj, en annen uke ingenting som har med brød å gjøre.
Vi er inne i en "kresen-på middag-men-elsker-frokost-periode" med vår gutt. Han får på ingen måte pølser hver dag, han får servert mye forskjellig som laks, fiskepinner, fiskekaker (det er en ting han elsker forresten) , kjøttkaker, kylling, gullerøtter (som ham tidligere elsket) mais, erter, bønner, poteter med jevne mellomrom( har aldri`likt det) pasta og ris. Men den siste uka har han bare vært middagslei. Han ber om å få frokost til middag. Og frokost for han er havregryn med rosiner, og noen ganger banan i også. Så det har han spist til middag to ganger denne uken...Jeg kan inneimellom bli så fortvilet over at han ikke viser noe interesse for middagsmaten som blir servert, særlig når den er laget med tanke på at i dag, da syns han nok at det ser så godt ut at han spiser godt! men så sier jeg til meg selv at det går over, for plutselig er han inne i en periode der kan vil smake på pastasaus, med hvitløk...
Jeg tror ikke det er så farlig om en unge lever på pølser et par uker, så lenge det ikke dreier seg om daglig i flere år. Den ungen blir da garantert så lei pølser at han aldri spiser det igjen som voksen!
|