Sv: "Kresne" unger og usunn mat
Vi har problemstilling som egentlig gjør det lett og spise sunn mat. Lillebror er allergisk så all mat lages fra bunnen.
Storesøster er kresen, spesielt på middag. Hun liker det hun liker - og vil helst ikke smake nye ting. Jeg lager mye kjøttboller av kylling og det gjør susen! Kjøttdeig og karbonader og små kyllingbiter og pølser går også bra.
Hun vil kun ha en grønnsak og det er brokkoli - siden det kanskje er den sunneste grønnsaken har vi ihvertfall det hver dag. Poteter er ikke godt, men vi har ris eller spelt fullkorn pasta. Det er godt og sunt det og.
Hun vet at hun alltid skal smake en bit av nye ting - noen ganger spiser hun det - andre ganger spytter hun det ut i servietten sin. Vi lager ikke noe big deal ut av det. Hun spiste ikke klumper før hun var 16 mnd så hun sliter nok litt med det ennå. Om hun spiser lite til middag så spiser hun godt til kvelds.
Hun spiser variert pålegg - vil ikke ha søtt, og hun spiser fortsatt grøt en gang om dagen. Hun elsker lørdags-godteri, men spiser/liker likevel minimalt. Det er nok mer det at hun kan få!
Lillebror er et matvrak og vil helst smake på alt og spiser mye mer enn søsteren sin. Han elsker middag! Det er jo helt tragisk at han ikke tåler "noen ting".
Storesøster har dessverre fått noen kommentarer på at lillebror er mye flinkere til å spise enn henne. 
Jeg har vært mye frustrert og har laget så mye mat som bare er blitt kastet. Spesielt da hun var baby og skulle prøve nye matvarer. Hun ville bare ha det ene glasset med middag. Jeg lagde og moste masse hjemmelagde måltider som bare gikk rett i søppla. Da vi flytta hjem til Norge (fra USA) fant vi ikke noe som tilsvarte den maten så da spiste hun mye leverpostei og brokkoli. Det gikk seg til etterhvert.
Hun får lite på tallerken og får heller forsyne seg mer selv hvis hun vil ha. Som regel gjør hun det av pasta og brokkoli.