Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-08, 20:34   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Danmarksferie: Husker du is med guff?

Som barn var vi ofte i Danmark om sommeren. Da var det tradisjon å dra på issjapper for å kjøpe is med guff. Gjerne to iskuler, og fortrinnsvis grønn guff, som ble klint utover iskulene. Rosa og hvit guff fantes også. Guffet var en klissete masse lik den som finnes inni kokosboller. Ringer det noen bjelle? Det var noe skikkelig klin, og smakte himmelsk.

Vel vel. Jeg har i senere år tittet etter issjapper med guff hver gang jeg har vært i København, uten å finne noen. Jeg fikk høre at dette var en lokal tradisjon fra Jylland eller noe slikt, og altså ikke å finne i København. Søsteren min og jeg har mang en gang snakket om dette guffet, mintes hvor fantastisk det var og sverget på at vi en gang skulle gidde å kjøpe noen kilo kokosboller for å skrape guffet ut og lage vår egen isdessert. Det viste seg å ikke bli nødvendig - i dag fant jeg nemlig guff på Centra! Hvit og rosa variant stod til salgs på en hylle, førti kroner for en krukke. Den het ikke guff, men fluff, og var amerikansk. Jeg kjøpte en hvit (jeg er blitt for gammel til å takle den rosa varianten), og det var samme greia ja. Klissete, knasesøt og morsom. Ikke akkurat noe jeg ville blitt begeistret for om jeg aldri hadde smakt det før, men det var godt på en nostalgisk måte. Så da måtte jeg jo ringe storesøsteren min og fortelle om min oppdagelse, med løfte om at en krukke skal postlegges senest mandag. Fantastisk.

Såh. Var vi den eneste familien som digget skvipet? Eller er det flere her med guffeminner? I så tilfelle har de altså en liten reol stående på Centra på Colosseum (Majorstuen), og smaker akkurat slik man husker det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat