Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-08, 18:03   #11
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om barnevern og det biologiske prinsipp

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har heller ikke inntrykk av at halvdårlige hjem er årsak til flertallet av omsorgsovertakelser (selv om jeg selvsagt ikke kan si at det ikke skjer). Derimot vet jeg en del om tilfeller hvor det burde vært grepet inn for lenge siden.
Mitt inntrykk er at barnevernet så langt det er mulig går inn med tiltak før det går til omsorgsovertakelse.

Ja. Slik er det i dag.
Men så mener jo mange at dette går for langt. At man skal korte ned på denne biten. Slik leser i alle fall jeg det.

Og det er vel da jeg tenker at man kanskje undervurderer hvor alvorlig en omsorgsovertakelse kan være for barnet.

Det er vel også grunnen til at jeg som regel antar at avgjørelsen var riktig når jeg hører om omsorgsovertakelser. Jeg hadde nok muligens blitt mer skeptisk dersom man i for stor grad sluttet å prøve med tiltak i hjemmet. Det synes jeg høres litt skummelt ut, rett og slett. I mine øyne er de lovpålagte forsøkene en slags forsikring om at man ikke påfører barn det traumet som omsorgsovertakelse tross alt er uten at man vet at det er det minste av to onder.

Jeg synes ikke man skal undervurdere tiltakene og hva de kan gjøre heller.

Som sagt; vanskelig tema.

Jeg misunner ikke de som sitter midt i dette og skal avgjøre når man skal si at "nok er nok". Det må være en utrolig tøff oppgave.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat