Sv: Tankevekkende om barnevern og det biologiske prinsipp
Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.
Jeg tror kanskje omsorgsovertakelser, der de er tvingende nødvendige, ville blitt mindre smertefulle dersom man ikke samtidig splittet opp søskenflokker. I slike hjem er de andre søskenene ofte det eneste trygge punktet.
Jeg mener forresten også at lista i mange tilfeller er alt for høy når det gjelder å frata foreldre omsorg.
Men da snakker man vel om barnevernet og Fylkesnemdas bruk av skjønn? Det står vel ingen krav om x antall år i barnevernloven?
Ellers nevner jo den ene kommentatoren til blogginnlegget at det er en endring i barnevernet i retning av at man prøver å plassere fosterbarn hos familie.
Forøvrig så er jeg ikke helt ukjent med behov for at barn flyttes heller og at det kan gå både godt og ikke fullt så godt. Jeg har familie som har oppdratt flere fosterbarn, og hadde selv i oppveksten en fosterbror som var plassert hos oss noen år. Det er vel også på grunn av disse erfaringene at jeg mener å kunne si at ting er mer komplisert enn jeg får inntrykk av at mange tror.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|