Sv: Hva med barna?
Jeg skjønner ikke hva som er galt med å involvere foreldre når det oppstår problemer på skolen.
Problemet i det første eksempelet ditt, var vel heller måten læreren snakket til foreldrene på - iom at du sier at foreldrene ble "irettesatt" i møte med skolen.
Min erfaring er at foreldre blir rimelig oppbrakte om de ikke blir involvert når noe ikke fungerer i deres barns skolehverdag.
Det er da heller ikke noe motsetningsforhold mellom å involvere foreldrene og samtidig ansvarliggjøre elevene? Det er nettopp ansvarliggjøring av elevene som står i fokus når jeg inviterer foreldre til samtale, ihvertfall.
Noen ganger skyldes problemene feil og mangler hos foreldrene, andre ganger ikke.
Det har jeg ikke forutintatte holdninger til, men blir gjerne tydelig gjennom samtale med foreldrene.
Jeg tviler på at det er vanlig å ha "klandring av foreldre" som agenda og bakgrunn for en invitasjon.
Det er vel snarere en kartlegging av problemet og et ønske om at skole og hjem sammen jobber med problemet for å løse det.
Ansvarliggjøring av elevene er et helt sentralt element i dette.
Og på hvilken måte barnet skal ansvarliggjøres avhenger av barnets modenhetsnivå og andre omstendigheter.
Det er alltid veldig fint når skole og hjem er samstemte om hva som kan og bør forventes av barnet.
I motsatt tilfelle, kan det være vanskeligere å løse det hele. Om voksne rundt barnet drar hver sin vei, er løsningen på problemet ikke gjerne rett rundt hjørnet.
Jeg anser det som mitt ansvar at barna fungerer godt på skolen.
Jeg ansvarliggjør dem i forhold til meg, medelever og dem selv når det gjelder arbeidsinnsats, innlevering av lekser og oppførsel.
Om dette likevel ikke er nok, ville det være unaturlig å ikke involvere hjemmet.
Det har aldri hendt at jeg har innledet et slikt samarbeid med å irettesette foreldre. Og jeg håper da virkelig at det ikke er vanlig.