Sv: Hva synes dere egentlig om Valentine's day?
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Det het vel en gang alle hjerters dag på norsk.
Men st.Valentin er jo st.Valentin.
Vet du om denne dagen har hatt noe navn på norsk? Så vidt jeg har lest meg fram til så er dette en ny merkedag i norsk sammenheng. Den har historiske røtter med bakgrunn i en blodig romersk offerkult, en romersk helgen fra 500tallet og starten på fuglenes parringssesong i England.
Her i Norge har den så vidt jeg vet ikke hatt noen tradisjon verken med det ene eller andre navnet. Dorthemess og Persok er de nærmeste merkedagene, men disse er lagt til 6 og 22 februar.
Tradisjonen med kortsending startet i Europa, men ble ingen stor hit før det ble satt i system og kommersialisert i USA.
Jeg synes generelt det er morsomt med merkedager, men kan ikke feire alle. Denne ligger nok langt bak i rekka for det jeg ønsker å feire,mest av alt fordi jeg jobbet i Posten da de la fram sin strategi for innføring av Valentinstradisjon her i Norge. Jeg husker en overbegeistret markedsleder holdt vekkelsestaler om "vi måå få folk med oss", "vi må skape behov", "folk ser det ikke nå, men dette kommer de til å falle for".. Jeg falt ikke for talen og det gjør nok at jeg sitter med litt bismak i forhold til den kommersielle greia. Men for all del, så må alle få feire det de har lyst. Jeg synes det høres veldig kult ut om folk gjør noe kreativt ut av dagen og ikke bare stikker innom en butikk i siste liten på vei hjem fra jobb for å kjøpe noe dill bare for at partneren ikke skal bli fornærmet om han eller hun ikke har med seg noe.
|