Sv: Nettverksbygging...
Opprinnelig lagt inn av m^3, her.
du sitter jo i et nettverk her 
Og skulle du be om råd og tips i forhold til en jobbsøknad eller få litt retning videre så har du brukt ditt nettverk i forhold til din karriere.
Ikke noe negativt i det, og de som svarer deg velger jo å gjøre det.
Det samme er det også IRL tenker jeg, man kan spørre venner og venners venner om råd og hjelp i forhold til situasjoner man er i - om man ønsker og vil. Så kan de hjelpe eller la være å hjelpe om de ikke ønsker det.
Og er man med i "fremadstormende karrierekvinners jobbsøkersnettverk" er det temmelig åpenbart hva man er med på, og da er det ikke å utnytte andre akkurat.
Hva mener du med å utnytte andre, forresten, det blir jo opptil hver enkelt å bestemme hva man er villig til å bidra med av råd, tips, kontakter osv?
Når man utnytter andre så er det at man kun ønsker kontakt med DEN personen fordi den kan hjelpe en til å få jobb en gang.
Jeg kjente en mann en gang som jobber som fotograf for tv-selskaper. Han brukte nettverket veldig bevisst. Det ga ham jobber og når sjåføren fra Ringnes kom med brus på min arbeidsplass da heiv denne mannen seg i gang for å prate og spørre om sjåføren ville ha kaffe. Etter at sjåføren hadde gått sa denne mannen til meg. Slike mennesker må man ta vare på. Man kan jo få bruk for de en gang........ Dette er litt ekstremt, men hvis tankegangen er slik da gir det meg en dårlig følelse. Det er ren utnytting av andre mennesker.
Samtidig så er definitivt nettverk gode å ha. Takke være bekjentskapet med deg gjennom FP så har jeg fått flotte hjelpemidler til lærergjerningen min 
|