Sv: Kan det være nødvendig?
Om leker generelt. I vår barnehage har det vært tatt opp på foreldremøte og de voksne i barnehagen har gitt beskjed om at hvis lekene blir "misbrukt" (til erting/mobbing: "Du har ikke like mange/fine leker som meg", til å kjøpe seg venner eller stenge ut andre fra leken: "Ikke la x leke med oss, h*n har ingen fine leker" så setter de foten ned.)
Jeg er helt på linje med barnehagen der. Erting/mobbing eller kjøpslåing oppfatter ikke jeg som noe som er avhengig av leker, men at lekene blir "misbrukt" til det. Man kan like gjerne bruke klær (ala "Jeg er en fin prinsesse, mens du ser ut som en gutt") eller andre ting (ala "Jeg er flink til å løpe, mens du er en snegle"). Og da mener jeg - som barnehagen vår, at det er den uønskete adferden man må ta for seg - ikke de midlene de bruker for å fremme adferden. Hvis noen bruker lekene til å "være bedre enn" de andre synes jeg at barnehagen skal jobbe med det - ikke nekte ungene å ta med seg leker.
Og om våpenleker spesielt. Samme holdning har jeg til våpenleker. (Jeg er klar over at dette er lett for meg å si som har to jenter som ikke har noen som helst interesse for våpenleker. ) Det er ikke lekene i seg selv som er problemet.