Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-06, 13:26   #20
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det å takke for seg - avsporing

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men hva vil det si å være uhøflig, da? Vi har jo en viss formening om hvordan vi synes det skal være, personen skal altså takke på en bestemt måte, og selvfølgelig skal ritualet finne sted med en gang - på våre premisser - alt annet betyr at vedkommende er uhøflig, har dårlige manerer osv.

Hva som er høflig og uhøflig er jo kulturelt og sosialt betinget. Og det er jo nettopp derfor jeg synes at man bør være mest mulig eksplisitt fordi man da ikke går i en masse "feller" om hvordan ting skal/må/bør gjøres.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern

Jeg har ikke nødvendigvis noe imot rituelle høflighetsfraser, jeg takker også når jeg får noe, men jeg synes alt har gått over styr. Hvis jeg f.eks ikke går med jakken jeg fikk av min mor til jul hele tiden, likte jeg den ikke, da er jeg utakknemlig og skal aaaldri mer få klær av henne.

Men er det ikke akkurat det som er problemet da? Du og din mor har forskjellige måter å uttrykke takknemlighet på (for eksempel på grunn av aldersforskjeller). Og i stedet for at din mor spør deg hva du synes eller du forteller henne det så antar hun bare at det hun oppfatter er sant.

Når det er sagt så synes jeg moren din er temmelig urettferdig hvis hun mener du må bruke jakken hele tiden for å være takknemlig. Håper det bare var et eksempel.