Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-08, 14:48   #48
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er ikke 100% sikker på hva du mener med dette med å fremheve ting som jenter gjør. Du mener at det er mer aksept for å "skryte av" jenter?

Ja, litt. At man kan "skryte" av at en jente er typisk feminin, men også over at hun er guttete. Og dessuten, dersom en jente/kvinne overhodet ikke er interessert i f.eks. babyer eller husarbeid, så kan man fleipeskryte av det, mens er det en gutt/mann som ikke gidder gjøre husarbeid eller evner å lage mat, eller sier at han ikke kunne tenke seg å la det å være far begrense karrieren sin, er det litt mer oppgitt himling med øynene. Ikke at man nødvendigvis klager over det, men det er ikke noe man er "stolt" av.

Og så synes jeg det virker som det er mer akseptabelt å si at jenter (generelt) er flinke til ting enn at gutter er det. Det er for eksempel vanlig å si (og det er sikkert sant, altså) at jenter generelt sett er flinkere i språk enn gutter, har mer avansert lek på et tidligere stadium, samarbeider bedre, blir tørre tidligere og snakker rent tidligere. Jeg tror det ville være mye mer sannsynlig at man fikk mot-innspill og forslag om å modifisere utsagnet dersom man snakket om ting som gutter (generelt) er flinkere til.