Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg snakker nå om "normale", funksjonelle familier. Noe jeg antar alle på FP er.
Selv stopper vi ved 3 barn, da vi ser at vi ikke hadde klart å følge opp flere enn våre 3 så godt som vi ønsker. Kreftene strekker rett og slett ikke til.
Men noen mennesker er jo overskuddsmennesker som har energi til å følge opp 4-5 barn, og allikevel har tid og engasjement til å engasjere seg i samfunnsliv og annet.
Men så vet man ikke hva livet har å by på i fremtiden, og det må man ta med i kalkulasjonen når man vurderer å få mange barn. Det er et enormt ansvar.
Et vennepar av oss var superoverskuddsmennesker, og fikk 4 barn ganske tett, i tillegg til å være aktive på mange andre områder i livet. Plutselig en dag havnet mor i en ulykke, og ble satt tilbake på endel områder. 3 av barna har i tillegg ting\sykdom som må følges tett opp av foreldrene.
Disse foreldrene kollapser etter tur innimellom. Vi rundt dem gjør hva vi kan for å hjelpe, men de har det tøft. For en del år siden kunne ingen tro at de av alle skulle havne i en sånn situasjon, men man vet jo aldri.
Jeg mener ikke at man skal la seg bare styre av frykt for hva som kan skje i framtiden, men man må tenke igjennom det. Halvparten av alle samliv ryker jo bla. Man er ikke garantert å få friske, velfungerende barn, osv..
Sist redigert av Go\jenta : 25-02-08 kl 10:58.
|