Sv: Det å takke for seg - avsporing
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Høflighet er hensyn og vennlighet satt i system. Det betyr selvsagt ikke at etablerte høflighetsregler er den eneste måten man kan ta hensyn eller være vennlig på, men at det er det som er intensjonen bak reglene. Og det betyr også at dersom man er hensynsløs og uvennlig, så er man uhøflig, samme hvor mange "regler" man følger.
Det er langt "høfligere" å vise ekte omsorg og vennlighet på en måte som folk forstår og setter pris på, enn det er å mekanisk følge reglene uten tanke på hvordan det blir oppfattet eller hva folk har behov for eller ønsker. Så jeg er litt enig i det Skremmern sier, men samtidig så synes jeg også ritualene og reglene og tradisjonene har verdi, og at det er nyttig og bra å lære seg dem og å følge dem dersom det lar seg gjøre.
Dette var veldig godt sagt.
Det er klart man kan stille spørsmål ved hvor mye et automatisk og tillært 'takk for maten' eller 'unnschyll' betyr, men for meg er det likevel viktig å lære ungene dette.
Jeg er ikke overstrømmende takknemlig når jeg får igjen vekslepenger på bussen, men jeg takker likevel. Og jeg føler ikke oppriktig anger når jeg har dultet borti noen på gaten, jeg sier allikevel unnskyld.
Elin: Jeg hadde vært skallet av å rive meg i håret av frustrasjon hvis jeg hadde bodd et sted med et sånt forhold til avtaler! Jeg blir sur på folk som misbruker min tid så skamløst.