Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-08, 19:43   #1
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Skolestart nærmer seg (om ikke med stormskritt) for vår eldstefrøken. Vi bor i Oslo, men iom. at vi bor i studenbolig har vi planer om å flytte på oss før den tid.
Vi ønsker å ha dette med skole litt i bakhodet når vi bestemmer oss for hvor vi skal bosette oss. Jeg ser for meg at vi ender opp på østkanten, utenfor sentrum. Vi har snust på ulike steder, alt fra Furuset til Ellingsrud, Karlsrud og Hauketo. Men vi vet jo lite eller ingenting om kvaliteten på de enkelte barneskolene.
Defor lurer jeg på om noen har noen gode eller dårlige erfaringer med ulike Oslo-skoler å dele med oss?

Et annet relatert tema er offentlig versus privat skole. Vi har bekjente som skryter fælt av f.eks St. Sunniva og ulike Montesorri- eller Steinerskoler. Her er jeg veldig usikker selv....
Resultatene til mange av skolene tyder jo på god undervisning. Lærertetthet og engasjerte foreldre er andre ting som taler for et slikt alternativ.
Samtidig er det argumenter mot: Et viktig poeng er at det går imot et sosialdemokratisk hjerte å velge bort den offentlige skolen. Andre viktige argumenter er at man kan få dårligere kontakt med lokalmiljøet, og at elevmassen kan bli vel homogen og lite representativt for dagens samfunn.

Jeg innser at dette ble et litt rotete og minst todelt innlegg, men håper likevel at noen av de kloke FP-damer og menn har noe å fortelle om sine meninger og/eller erfaringer!

Litt usikker om denne ligger i rett forum, beklager om den er feilpostet!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat