Tråd: KRL-faget
Vis enkelt innlegg
Gammel 01-03-08, 20:48   #8
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: KRL-faget.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vel, JEG reagerer på overvekten av kristendom. Ja, vi har en historie og nettopp der burde vår kristne historie læres; i historietimene. Det blir ikke akkurat færre muslimer her til lands og jeg syns at en større historisk presentasjon av islam også er på sin plass, for å hjelpe til med forståelse og respekt.

Religionsundervisning foregår på flere plan. Du har selvfølgelig det historiske perspektivet, men uten å ta med seg det teologiske er det vanskelig å kunne tilegne seg reell forståelse av religionene. Jeg synes det er naturlig at man bruker mer tid på kristendom med tanke på dennes stilling i norsk historie. En parallell finner man i historieundervisningen hvor norsk historie vies veldig mye oppmerksomhet. Det er menneskelig at man først og fremst interesserer seg for hva som ligger rett foran ens egen nese.

Islam har som seg hør og bør fått mer plass i religionsundervisningen. Da jeg gikk på ungdomskolen på midten av 80-tallet begrenset islamundervisningen seg til å være 1 time i åttende og kanskje 2-3 i niende klasse.

Svar med sitat