Vis enkelt innlegg
Gammel 05-03-08, 00:05   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sense and Sensibility

Nå har jeg sett hele, og dommen er at jeg er skuffet. De fleste av skuespillerne nådde ikke helt opp, og de har forandret historien!

For all del: hovedtrekkene er de samme, og det er ingen endring i forhold til hvem som får hvem til slutt eller hvem som får sin velfortjente straff, men de har gjort irriterende småendringer, og de har lagt til flere scener på slutten. Det virker som de syntes at storyen ikke var forståelig eller helt fullstendig som den er, så det er dyttet inn scener for å beskrive hendelser i detalj, som bare antydes eller refereres til i ettertid i boken. Siden jeg nærmest kan boken utenatt, er jeg neppe den beste til å uttale meg om det er nødvendig for forståelsen, men irriterende er det i alle fall. I tillegg er det lagt til et par scener som ikke finnes i boken i det hele tatt. :urk:

Spoilere følger.

Som sagt var jeg skuffet over flere av skuespillerne. Dominic Cooper, som spiller Willoughby fremstår som en sutregutt. Hvorfor falt Marianne for ham, egentlig? Hattie Morahan som spiller Elinor, gjør det bra i starten, som avbalansert og kjølig, men hun fortsetter å være det også på slutten, og jeg synes ikke i det hele tatt hun formidler den innestengte lidenskapen som Elinor i boken eksploderer med til slutt.

Men verst er det altså at de legger til scener: Willoughby som dukker opp for å forklare og unnskylde seg mens Marianne er syk. Grøss og gru.

Det var en hel del jeg likte også, for all del. Settingen, kostymene og rammen rundt er aldeles nydelig. Jeg likte Charity Wakefield i rollen som Marianne, og jeg likte Mark Williams i rollen som Sir Middleton (selv om jeg hele tiden gikk og ventet på at han skulle si hokus pokus og trylle et eller annet). David Morrissey kom ut i pluss; han stemmer fint med mitt bilde av Brandon i boken – men jeg foretrekker nok fortsatt Alan Rickman likevel (so what else is new ).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat