Sv: Stigmatisering av overvektige
Jeg er noe overvektig, men har aldri tenkt annet enn ren misunnelse ovenfor tynne jenter. Om de spiser sjokolade, har på seg de og de klærne, drikker vann eller hva som helst. Fra min side er det bare ren skjær misunnelse. En slags naiv og patetisk: Hadde jeg bare vært tynn, så hadde sikkert mye vært meget bedre. Glad som jeg er i mat, så hadde det vært flott å være undervektig for da kunne jeg spist uten dårlig samvittighet, f.eks. Skulle gjerne vært "skranglete" jeg. Kunne smøget meg inn alle klær.
Nå har jeg med årene forsøkt å godta mer den jeg er, men merker jo også at jeg er opptatt av mat og kropp til en viss grad. Men er litt roligere nå enn for 10 år siden. Jeg koser meg mer, og har flyttet fokus en del.
Men å sammenligne overvektige med undervektige - at det er likestilt - nei det kjøper jeg ikke. Det blir nesten litt hånlig. For får overvektige er ofte "drømmen" å være veldig veldig tynn. Jeg kan ikke tenke meg at det motsatte er drømmen hos undervektige.
Hvor ofte opplever undervektige: "Nei det plagget finnes ikke i større størrelser.", med et noe nedlatende blikk fra butikkansatte. 
Sist redigert av Dronningen : 05-03-08 kl 15:49.
|