Sv: Stigmatisering av overvektige
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Hvis du kikker lenger opp i tråden ser du at jeg har sagt akkurat det samme, men det er jo du som sammenligner hvordan overvektige har det kontra undervektige.
Jeg fikk inntrykk av at det var noe som ble diskutert i tråden. Nettopp at det selv om det å være undervektig og det å være overvektig kan oppleves som like belastende sosialt sett, også er noen forskjeller. Undervektige har kanskje dette med at de regnes som fritt vilt for kommentarer som jeg kan tenke meg er ganske ødeleggende i sosiale lag etc. Overvektige har dette med at overvekten for mange utenforstående ses på i lys av at selvkontroll er noe som opphøyes veldig i dagens samfunn.
Klart det er forskjeller. Klart at disse slår ut på forskjellige måter. Klart at det kan oppleves like vanskelig uansett. Men det behøver ikke å bety at man er nødt til å ha "lidelseskonkurranser" der man istedet for å ta det folk selv forteller at de synes er vanskelig på alvor, begynner å skulle gradere hvor "berettiget" de er til å føle det sånn utifra eget syn om at noen har det verre. Om så var skulle vi vel alle holde helt kjeft og tenke på barna i Afrika.
Det jeg opplever er at andre som også føler at deres kroppsfasong er gjenstand for kommentarer, fortolkninger og utidig innblandig, uavhengig av om det er pga. overvekt eller undervekt, er veldig solidariske på tvers av problematikk. Det går an å se at "den situasjonen er kanskje verre for en overvektig" og "den situasjonen er verst for en undervektig" uten at man nødvendigvis må sette det opp mot hverandre.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|