Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-08, 11:55   #22
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om å smake morsmelk

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg smakte alltid på den nedfryste morsmelken min for å sjekke at den var OK for vesla å drikke. Ved et par tilfeller var den faktisk blitt sur under tiningen i kjøleskapet. Det gjorde meg ingenting å smake på maten jeg ga ungen min, syns ikke det var ekkelt i det hele tatt. Men jeg ville selvsagt aldri servert den til andre eller brukt den i matlagingen. Jeg kan godt forstå at mange syns det er ekkelt og lite appetittelig å bli servert morsmelk.

Jeg har også hørt den historien om morsmelk i vaflene og tror ærlig talt det er litt av en vandrehistorie.

Helsesøster anbefalte meg å bruke min egen morsmelk i matlaging; vafler, sauser o.l, siden jeg leverte til morsmelksentralen og hadde mye til overs. Faktisk anbefalte hun det på det sterkeste, og fortalte at det hadde hun gjort! Denne helsesøsteren var litt av et stykke "alien", ikke i nærheten av jordnær og mye rosa-faktor over hele dama.. Men jeg gjorde det ikke, men jeg fleipet mye med min familie om det når jeg serverte vafler! :hihi: ertesjuk...

Dersom det hadde vært krig, eller krise på annen måte, kunne jeg sikkert revurdert stndpunktet mitt om å ikke drikke min egen melk, gi det til andre i familien og bruke den til matlaging.. Samme gjelder å amme andres barn og la andre amme mitt barn.. I utgangspunktet er dette ikke særlig aktuelt.. Jeg tilbød faktisk min kusine med nyfødt baby,som ikke hadde melk, et par liter frossen morsmelk, noe hun pent takket nei til... hun følte det ikke naturlig.

Frossen morsmelk kan jo skille seg under opptining, og se sur ut. Jeg opplevde aldri at melken ble sur..

Mye av grunnen til at morsmelkgivere tar blodprøver hver tredje måned, er fordi man skal utelukke hiv/aids på giver, og ved registrering må man kartlegges om man har hatt et eller annet virus (husker ikke hvilket virus, men det gir utslag på hvem av de sykeste premature som kan få hvilken melk..), og terskelen for hvilken melk som kan brukes er høyere pga av det er syke premature babyer som skal ha melken: de tåler mye mindre bakterier bl a.