Sv: Stigmatisering av overvektige
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Jeg synes det er litt naivt å plassere praktisk talt all stigmatisering av overvektige i deres egne hoder. Det er så fryktelig lettvint å gjøre sånt, det kan brukes på all forskjellsbehandling. «Men hvordan kan du vite at det var pga. hudfargen/kjønnet/utdannelsen/inntekten/barten din? Dette handler nok bare om at du utstråler negativ energi!»
Nei, det ville være for enkelt. Verden og mennesker er mer sammensatt enn som det. Jeg innledet innlegget mitt med at det finnes dumme mennesker med dumme tanker, for å anerkjenne det, men ønsket å fokusere på den biten som gjelder inne i hodene våre, for jeg har selv erfart veldig stor forskjell på å bytte ut endel tankesett, og jeg har også sett andre ha veldig stor nytte av det. Og det er også et veldig nyttig redskap å ha dersom man har et lavt selvbilde.
Opprinnelig lagt inn av Salt, her.
Forøvrig funker kroppen min aldeles fint (foruten om nedsatt imunforsvar ), så jeg ville heller vært så mange 10-talls kilo overvektig enn undervektig. Samtidig ville jeg, som noen andre nevnte tidligere, heller vært "litt undervektig" enn "litt overvektig". Jeg drømmer om å kunne gå inn i de fleste butikkene, og dra på meg det ene fine plagget etter det andre. Vil jeg har fine klær nå må jeg spandere opptil 2, til og med 3 ganger så mye penger på klær som da jeg var tynn (lenge siden).
Man får gjerne på seg det ene plagget etter det andre som undervektig, men å finne noe som sitter og ser pent ut ... vel, det er en annen (fortvilende) sak serru.