Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-08, 20:07   #83
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal dere i 8. mars-tog på lørdag?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg skjønner ikke denne. Er likestillingsaspektet at jenter blir kledt søtt og gutter tøft? Og hvor ligger samfunnsansvaret? At man skal ... eh, slutte å selge rosa klær? (...)Nei, jeg skjønner altså ikke den superheltparolen. Noen som vil forklare?

Jeg kan forklare. Det handller ikke om rosa eller blått som sådan, det handler om at vi kjønner våre barn i rolleforventninger og rollebekledning, at vi låser dem i jenteroller og gutteroller som er ganske trange. Hos enkelte lag/grupper i befolkningen er jenterollen trang, i andre er gutterollen trang. HVa har de lov til, uten at de bryter totalt med forventningene? kan en gutt være forsiktig, pysete og gråte så andre ser det etter fylte 3? Kan en jente være brautende og røff, ta masse plass og være bråkete? Jada, i prinsippet kan de det. Men ikke på ordentlig. Man blir møtt med masse negative tilbakemeldinger når man bryter med forventningene til kjønn.