Sv: Flette sammen Excel-filer
Si du har et regneark med samme referanse i en kolonne, f.eks varenummer og så skal de andre fylle inn antall i kolonne 2 og disse folkene har ulike varegrupper slik at de ikke bruker de samme varenr. Da vil hvert varenr kun opptre en gang og derfor være unikt.
Vlookup er en funksjon som søker etter dette unike varenr i 2 ulike ark og henter den informasjonen som du ber om. F.eks i dette tilfellet antallet som da står i kolonne 2.
Hvis du trykker på tasten som det står Fx på ved formellinjen får du opp mange valg av formler. Denne ligger under lookup and referanse.
Da står du i det regnearket du skal bruke og i det feltet du vil ha dataene i. Du trykker på Fx og velger Vlookup og da får du opp en box med 4 linjer. I første linjen merker du av det du har tenkt å bruke som identifikasjon (f.eks varenummeret i eks over her) deretter setter du cursoren i linje 2 og deretter åpner det arket du skal hente informasjonen fra. Der merker du av den delen av regnearket som du skal hente informasjon fra f.eks kolonne a-b (hvis informasjonen er i 2 kolonner, da vil den første kolonnen være varenr og kolonne 2 er antall). Når du har gjort dette så skriver du i linje 3 på boksen at du vil ha informasjonen fra kolonne 2 (altså B). Og i den siste linjen skriver du 0 eller False (slik at programmet henter bare informasjon der varenummerene er helt like!).
Der du ikke vil få noen treff, kommer den opp med N/A.
Forståelig?
__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
|