Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?
Jeg har ikke skolebarn enda, men tror jeg bare ville ringt på ettermiddags- eller kveldstid for å gi beskjeder som det var viktig at læreren fikk før neste skoledag startet - sykdom eller død i familien, ting man hadde glemt å svare på innen tidsfristen og slikt. Ja, og så hvis det var noe vi hadde glemt og virkelig trengte å spørre om før neste dag (som "akkurat når/hvor er det NN skal møte opp til turen i morgen tidlig?"), men da ville jeg beklaget meg for å forstyrre. Hvis jeg ville snakke med læreren om noe, ville jeg ringt i arbeidstiden og avtalt et tidspunkt. (Om det f.eks. skulle være alvorlig mobbing som plutselig var kommet frem, så ville det jo uansett ikke bli noe verre av at man venter i tolv timer med å ringe.)
Mail har jeg ingen skrupler med å sende når som helst på døgnet, men jeg ville naturligvis ikke forventet svar på kveldstid. SMS har jeg lavere terskel for enn ringing; jeg kunne nok sendt en SMS og spurt om vi kan snakke om noe på telefon eller om jeg skal vente til neste dag med å ringe.
(Jeg ville derimot synes det var bare veldig bra om en lærer tok kontakt med oss på kveldstid for å snakke om poden og skolen. Det blir jo noe annet - foreldre er man døgnet rundt, og det ville være mye bedre for meg å ta denslags samtaler på kvelden enn i min egen arbeidstid.)