Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-08, 12:57   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Magefølelsen min (og leksikonet mitt) sier at begrepene er nær beslektet, men at en allegori er mer omfattende enn en metafor. "Han er en kald fisk" (for å bruke et litt mer etablert uttrykk enn det som ble foreslått tidligere) er en metafor, mens en moralfortelling som har griser og andre husdyr i hovedrollen, men som "egentlig" handler om politiske og sosiale forhold mellom mennesker, er en allegori. I hvert fall i tradisjonell betydning; leksikonet mitt sier også at "[i] moderne litteraturvitenskap har begrepet fått en noe annen og utvidet betydning, i og med at det brukes mer generelt i tilknytning til språkets figurative eller overførte betydning", men her har ikke magefølelsen min noe å bidra med.