Sv: Hva skal man så?
Vi har bare en 6 kvadrats veranda, men jeg tillater meg å svare likevel Sukkererter var ztjernas favoritt i fjor. De vokser kjapt og selvstendig og er sunne å gå og snackse på. Blir nok flere av dem i år (såfremst jeg får tid å så mellom mating og bleieskift). I tillegg er tomater greit - men velg en type som ikke trenger å knipes eller bindes opp. Chilli er praktisk å tørke til vinteren. Dersom du husker å vanne og å så nytt jevnlig, liker jeg å ha diverse typer plukksalat (gjerne mix) i en kasse. Det er så greit å bare gå på verandaen og hente det man trenger til middag. Eller lunsj. Ja og bladpersille! Et must. Og andre krydder man bruker mye av. Jeg sådde gresskar et år, det måtte vannes mye, men var ellers lett å få til, og morsomt å se vokse på treheller. Tenker vi sår et slikt igjen til neste år.
Vi har i tillegg en ripsbusk som klarer seg helt selv i en stor potte, en bjørnebærbusk med noe varierende fangst på, en solbærbusk som var ny i fjor og en bringebærbusk som kommer og går. Man trenger overhodet ikke stor plass eller grønne fingre for å dyrke til eget forbruk.
|