Sv: Ribera del Duero (det handler om vin)
Opprinnelig lagt inn av Magica, her.
Jeg har vært der! Vi besøkte to vingårder der, Valsotillo og Pesquera i fjor sommer. Min kjære er veldig vininteressert, og vi har helt klart drukket Contado de Haza og. Jeg husker naturligvis ikke nøyaktig hvilke viner som er best, men jeg skal høre med han som har mest peiling i heimen. Vinene er lagringsviner, mange av de hvertfall - og 9 måneder går innmari bra. 
Vinene er preget av amerikansk eik, men det liker hvertfall jeg. 
Strengt tatt finnes det bare én stjerne på Ribera-himmelen og det er Vega Sicilia. Den var i mange år den eneste produsenten i området, men på grunn av den fantastiske kvaliteten har det kommet veldig mange nye. Jeg tror ikke det var flere enn 16 vinprodusenter i Ribera i 1980, mens det er over 200 i dag. Av de som følger nærmest Vega Sicilia skiller helt klart Pesquera og Valsotillo seg ut. Særlig deres Gran Reserva-utgaver, men de veldig dyre. Domino de Autata er også en meget god produsent. Jeg vil helt klart anbefale å kjøpe Pesquera eller Valsotillo Reserva fremfor f.eks. Vega Sicilias Alion. Condado de Haza er noe billigere, men et trygt og godt valg.
Ønsker du å utvide din spanske horisont utenfor Rioja kan jeg varmt anbefale Priorato. Mange fantastiske viner der, men i likhet med Ribera begynner det å bli dyrt der også.
|