Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
Jeg synes det er en morsom LOST-analogi, him, selv om jeg ikke akkurat synes det er måten å velge samfunnsmodell ut fra. Og jeg ville absolutt sendt noen i forveien, gitt at man kunne forvente å finne hjelp innen rimelig avstand (og ellers burde vel alle blitt der de var) og at det ikke var farlig å bli på stranden. For meg er det logikk og ikke verdivalg, men kanskje jeg er bare veldig farget.
Ja, det er i alle fall et forsøk på å systematisere idologien bak de forskjellige politiske strukturene. Jeg vil heller ikke si at de forskjellige politiske idologiene nødvendigvis har så mye med verdivalg å gjøre som på hvilken måte de praktisk ønsker å løse utfordringer (eventuelt problemer for oss ikke-PK. ).
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Jeg oppfatter dine eksempler som at du har forståelse for begge ytterlighetene med at enten passer alle på hverandre eller at de sterkeste gir blaffen i de svakeste, men setter spørsmålstegn ved det som befinner seg i mellom.
Hvis du mener jeg sier at liberalistene og kapetalistene gir blaffen i de svakeste så må jeg ha formulert meg temmelig dårlig. Hva er det i det jeg sier om liberalistene og kapitalistene som indikerer at jeg mener at de gir blaffen i de svakeste?