Tråd: Eggdonasjon
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-08, 14:29   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggdonasjon

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det jeg reagerer på er at i fødselsattesten til dette barnet vil det stå oppført de to foreldrene som har tatt initiativet til at barnet skal bli laget, altså det norske paret.

Hvem synes du burde stå på fødselsattesten da? Kvinnen som fødte barnet, som ikke har bidratt biologisk? Eggdonoren, som har levert fra seg en celle? Eller ingen? Jeg synes ikke det er problematisk at den norske moren står på fødselsattesten. Hun er moren til barnet. Og som flere har påpekt her så står en far på fødselsattesten selv om paret har brukt sæddonor. Helt uproblematisk.

Det er klart at man bør fortelle sitt barn om dets tilblivelse, når situasjonen er som dette. Det er dog vanskelig å kreve at barnet skal kjenne sitt biologisk opphav, da det rett og slett ikke er slik det fungerer. Det er mange situasjoner hvor det er umulig, som i adopsjon for eksempel. Jeg er også usikker på om jeg vil være med på den enorme fokuseringen som er på biologien i et foreldreskap. At noen har bidratt med en celle, gjør det at vedkommende har et spesielt forhold til dette barnet? Jeg tror ikke det. Jeg kunne selv vært eggdonor. Men det ville føltes absurd å skulle bli satt på en fødselsattest av den grunn. På samme måte ville jeg heller ikke hatt behov for å knytte kontakt til et menneske hvor jeg donerte bort en nyre eller noe slikt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat