Sv: Vikarbyrå vs. fast jobb
Opprinnelig lagt inn av Frances, her.
Noen som har tips om gode vikarbyrå, og hvilke jeg absolutt burde holde meg unna.
Tenkte jeg skulle si litt om dette siden ingen andre har touchet dette i stor grad.
Jeg har vært vikar mer eller mindre siden 1999. En del avbrekk innimellom - prøvde meg som student igjen og så har jeg hatt et par engasjementer som har gått over halvannet år.
Jeg har prøvd flere ulike vikarbyråer, men det har vært bare ett som har klart å holde meg i arbeid hele tiden. Og i løpet av alle disse årene har jeg kanskje hatt 10-15 dager uten jobb. Dvs en uke eller to med ferie. 
Hvor bra et vikarbyrå er vil like mye avhenge av konsulentene deres som selve 'vikarpolitikken' deres. Jeg starten i Olsten den gang da - og de jeg hadde som konsulent var kjempeflotte. Jeg kunne ringe dem mens jeg var student og be om feriejobb, jeg kunne ringe og snakke med dem for å høre hvordan jobbmarkedet så ut videre fremover og jeg kunne være uformell i tonen med dem. Aldri noe problem med dem - jeg fikk lønna jeg skulle ha og jeg fikk den oppfølgingen jeg hadde behov for.
Olsten ble etter hvert Norsk Personal og så Adecco, og jeg har jobbet gjennom Adecco her i fylket også. Det har vært bare en konsulent jeg ikke var fornøyd med - og det var etter at jeg hadde leid inn ekstrahjelp i firmaet jeg jobbet i da. Entusiasmen her er ikke den samme som den jeg opplevde i Oslo. Etter å ha jobbet i fylket her i tre år opplevde jeg å bli husket av 'min' konsulent i Oslo da jeg ringte for å forhøre meg om jobbmuligheter der. "JA - si at hun må BARE komme hit og jobbe! Sånne vikarer har jeg alltid behov for!" var reaksjonen.
Som du kanskje skjønner så har jeg mange gode erfaringer med å jobbe som vikar. Men det er også krevende - dersom man jobber slik over en lengre periode vil man måtte omstille seg ofte og være forberedt på en del jobber som ikke er så ålreite. At jobbene er småkjipe vet ofte ikke engang konsulenten - det oppdager du selv etter en måned eller to.
Min utfordring nå som jeg er i fast jobb er å klare å være i fast jobb. Jeg er så vant til å bytte oppgaver og miljø at jeg sliter med å klare å slå meg til ro.
Ble et langt innlegg dette - håper det hjelper litt på tankeprosessen. 
|