Sv: Hva enkelte kan få seg til å si....
Jo, sett i lys av barnets åpenbare snottefokus er jeg enig i at bakhistorien kanskje kan være at barnet nettopp selv har sluttet med snott. Og da er jo kommentaren i seg selv forståelig. Volumet og tonen i kommentaren er dog ikke like forståelig.
Jeg (og Ihne) kommenterer forøvrig gjerne rød-mann-gåere. (Trikkesnikere/bøller har vi naturlig nok lite av her oppe. ) Som regel kommer det først fra Ihne "Mamma, se! Han gikk på rødt! Mamma, sant det e ikkje looooov?" høyt og tydelig, ja....Og da kommer det gjerne fra mamma "Nei, det e sant, det e ikkje lov å gå på rød mann, tenk om det kom en bil og kjørte over han!" 
(Men egentlig synes jeg ikke det er så slemt å kommentere voksnes oppførsel dersom den er farlig, eller uvøren....I andre sammenhenger - som i ett tilfelle hvor en mor åpenbart syntes det var forsvarlig å la sitt barn (3-4 år) ake ned en vei bak høye brøyteskavler, sier jeg fra til den det gjelder, jeg gidder ikke hinte rett ut i luften....)