Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg synes absolutt det kan kalles innblanding når man må endre på julefeiringen av hensyn til en muslim, selv om han er aldri så mye gift med vertinnen. Dette er ikke hans fest, for ham er 24. desember en dag som akkurat alle andre. Selvfølgelig skal han ikke tvinges til å spise noe som strider mot hans religion, men at andre skal få sin julefeiring ødelagt (slik opplever jo HI det) fordi han ikke kan spise svinekjøtt er da helt meningsløst.
Da er vi vel bare uenige, da. Jeg synes absolutt det er hans fest når det er han som arrangerer den i sitt eget hjem, og jeg synes det er å overdramatisere voldsomt å si at man ødelegger noens julefeiring ved å invitere dem til lammestek på julaften.
Hvis man ikke vil feire jul et sted der man ikke får ribbe, så kan man selvsagt la være å reise dit, men å si at de "blander seg inn i" eller "ødelegger" julefeiringen for en, ved å servere noe annet enn man selv er vant til, synes jeg er merkelig. (Ville du også ment at svigerfamilien "ødela" HIs julefeiring dersom de var vestlendinger og serverte pinnekjøtt? )