Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Opprinnelig lagt inn av Claire, her.
Jeg tenker egentlig litt motsatt; hvis jeg skal ha gjester setter jeg gjerne hensynet til gjestene først - hva de liker og kan tenkes å sette pris på, fremfor hva hva som er mine egne preferanser. Det innebærer at dersom jeg skulle hatt gjester som var vegetarianere, ville jeg servert vegetarmat (ev, en kombinasjon), hvis jeg skulle hatt muslimer på besøk ville jeg ikke servert svinekjøtt, osv. Som en generell og overordnet regel.
Det synes jeg er helt selvsagt, ja. Man serverer naturligvis mat som man antar gjestene både kan og ønsker å spise.
Men her var det vel heller snakk om hvorvidt man mener at en muslim skal være "forpliktet" til å servere svinekjøtt dersom han har kristne julegjester. Eller, for å ta noen andre eksempler, som Gaia er inne på, om en vegetarianer skal "måtte" servere kjøtt, eller avholdsfolk "må" servere alkohol. Har man en vegetarianer på besøk, er det klart man skal servere mat vedkommende kan spise - men det er jo ingen "kjøttspisere" som ikke kan spise vegetarmat, så jeg synes slett ikke en vegetarianer skal føle seg forpliktet til å servere kjøtt dersom jeg kommer på besøk.