Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Julen er en høytid med mange følelser - som kan virke irrasjonelle på mange. Men jeg synes at flere av dere er ganske strenge med de som ønsker å ta hensyn til sine egne tradisjoner og ønsker på julekvelden. Noen svar bærer preg av å tviholde på politisk korrekthet...
Hvis man feirer jul i USA et år (som jeg har gjort et par ganger) eller hos muslimske venner evt muslimsk familie en sjelden gang, tror jeg de fleste synes det er helt greit å tilpasse feiringen helt etter familien som er vertskap.
Men jeg ser dilemmaet hvis man er i en slik situasjon at man feirer med familie hvert eneste år, dvs at man hvert eneste år må forholde seg til andres ønsker og meninger om hvordan man feirer jul.
Når man feirer jevnlig med personer med en annen religion, så ville jeg rett og slett tatt det direkte opp med de det gjelder. "Kjære deg xxx, vi vil gjerne feire julaften hos dere. Dilemmaet er at jeg også gjerne vil ha en bit ribbe i tillegg. Er det noen mulig å måte å få til dette på? Osv. osv."
Jeg vet om flere familier hvor man lager både ribbe og lutefisk eller ribbe og pinnekjøtt på julekvelden. Og hvor de fleste spiser begge deler fordi man har lyst på - og har fått tradisjon for - å ha begge deler som julemiddag. Det er ikke så mye ekstra arbeid å lage to retter, så hvis man er enige om å samarbeide på kjøkkenet, burde det ikke være noe stort problem.
Istedenfor å gå å lure på - og irritere seg over - at man ikke får ribbe eller noe annet på julekvelden, bør man rett og slett ta opp dette på en skikkelig måte. Hvis det er viktig nok. Jeg tror vi bruker alt for mye energi på å gå rundt og ikke ta opp ting med hverandre...
Forøvrig liker jeg både lutefisk og pinnekjøtt såpass godt at jeg kunne helt fint byttet om på julekveldsmiddagn. Som noen nevnte - det er mange juledager!
|