Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det ville da være direkte ufint, all den tid verten er muslim? (Egentlig synes jeg det ville være ufint uansett å ta med seg sin egen matporsjon når man er invitert i middag til noen, bare fordi man absolutt vil spise noe annet enn det som serveres. Greit nok at de ikke er verdens beste kokker, men det er likevel ganske frekt, synes jeg.)
Det er jeg helt enig i. Fikk ikke med meg at det var religiøse hensyn å ta her. Da ville nok jeg også ha bitt i det sure eplet og spist det som ble servert.
Men dersom det ikke hadde vært religiøse hensyn å ta, og jeg var veldig bundet til mine mattradisjoner i julen, så synes ikke jeg nødvendigvis det ville ha vært frekt å ta med egen mat. Det er jo nær familie det er snakk om her, så det hadde kanskje gått ann å diskutere i forkant?
Jeg tviler på om min svigermor hadde blitt grinete om jeg tok med pinnekjøtt i julen, dersom hun insisterte på å lage svineribbe. Jeg er ikke kresen i matveien, men svineribbe synes jeg absolutt ikke er godt. Ser ikke noe poeng i at jeg skulle "lide" meg gjennom måltidet dersom det kunne løses med medbragt mat, og ingen ble sure? Men det forutsetter litt kommunikasjon i forkant da 
|