Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Opprinnelig lagt inn av TBM, her.
Julen er en høytid med mange følelser - som kan virke irrasjonelle på mange. Men jeg synes at flere av dere er ganske strenge med de som ønsker å ta hensyn til sine egne tradisjoner og ønsker på julekvelden. Noen svar bærer preg av å tviholde på politisk korrekthet...
Jeg kunne også godt tenke meg å vite hvilke svar du tenker på her. Jeg synes de fleste virker som om de har forståelse for at man har egne juletradisjoner man ønsker å ta vare på, men jeg synes likevel at det å kreve at noen andre lager mat som de selv ikke ønsker, og som sannsynligvis aktivt byr dem mot, er å være ganske vrang. Da tar man jo heller ikke så veldig hensyn til hvordan de ønsker å feire jul?
Ellers så er jeg enig med deg i at i stedet for å irritere seg i årevis, eller evt. bestemme seg for å ikke komme, så kan man ta det opp på en pen måte med svigermor og komme med forslag til løsning. (Men jeg synes fremdeles det ville være litt ufint å be en muslim om å servere svinekjøtt, når man vet at vedkommende helst vil unngå dette.)