Sv: Er du opptatt av selvrealisering og/eller åndelighet?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Å hevde at alle "åndelige" er humørløse og blottet for fornuft er like fordomsfullt (noe som i seg selv er temmelig uakademisk og fordummende) som å hevde at alle arabere er skurker.
Jeg regner meg selv som "åndelig", men har aldri forholdt meg til verken krystaller, røkelse, ritualer eller sjarlataner som lopper meg for penger.
Jeg er oppegående, humoristisk, fornuftig og like intelligent som enhver annen.
Min åndelighet består i å vite at vi er del av en større helhet enn det materielle vi kan ta og føle på. Og det er i grunnen det hele.
Kan ikke skjønne at det skulle strippe meg for humor eller intelligens.
Jeg vil seriøst oppfordre deg og andre i denne tråden til å ta tak i egne fordommer. Jeg kan ikke skjønne at en oppegående og intelligent akademiker som deg selv kan være bekjent av et slikt oppgulp av fordommer.
Må bare støtte Zoë 100%. Jeg må bare le :humor: av fordommene som kommer fram her. Hvis man kommer inn i enkelte slike åndelige og alternative miljøer så er det noen ekstreme der, som blir for voldsomme for meg. Men de fleste oppfatter jeg som jordnære folk som har opplevd en del i sitt liv og som har fått hjelp på det alternative plan. Dette er godt utdannede mennesker også.
Jeg har respekt for at andre ikke tror. Har jo selv vært der i mesteparten av mitt liv, men jeg mener at man også skal ha respekt for at andre har opplevd, og tror på noe annet. Latterliggjøring av mennesker som har en annen forståelse og tro er lavmål. Høyere utdanning trenger ikke å bety at man har skjønt ALT......
|