Vis enkelt innlegg
Gammel 09-11-06, 19:32   #105
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det er akkurat det. Jeg kjenner også muslimer som ikke har de minste problemer med at man spiser svinekjøtt i nærheten av dem, men slik jeg forstod HI, så ønsket akkurat denne personen ikke at det skulle serveres svinekjøtt hjemme hos dem. Og det må man jo respektere, som man ville respektert at noen ikke ville ha alkohol ved sin julemiddag - eller for den del ikke ville ha lutefisk i huset fordi de synes det er ekkelt.

Jeg synes det er merkelig mange her som ser ut til å mene at fordi han er muslim, så trenger man ikke bry seg om hva han mener, for muslimer har ikke noe med å mene noe om jul. Jeg synes at uansett hva som er grunnen til at folk mener det de gjør, så må de ha lov til å avgjøre selv hva som skal serveres ved julemiddagen deres. Det har ikke så mye med å være PK å gjøre, det er da bare alminnelig folkeskikk.

Jeg føler jeg mangler litt detaljkunnskap til akkurat denne famlien til å kunne gi noen gode råd. Men jeg synes det er en interessant diskusjon: Når skal man slutte å respektere mennesker og heller be dem jenke seg? Når blir MINE preferanser viktigere enn DINE?

Hvis vi tar utgangspunkt i at svigermor isolert sett kunne tenke seg å lage ribbe, kan vi fjerne oss fra "skikk og bruk"-delen av diskusjonen der det "korrekte" svaret er å spise det man får når man er gjest. Og hvis vi videre antar at ribbe er en svært viktig og integrert del av juleopplevelsen for både gjestene (HI+familie) og svigermor, er det da riktig at en manns religiøse preferanser skal hindre andre mennesker i å ta del i en for dem viktig juletradisjon? Eller kan man forvente at denne personen legger sin religiøse overbevisning på hyllen og jenker seg til flertallets beste?

For å være helt ærlig, (og det er vi jo alle i denne tråden) så mener jeg at en religion ikke bør legge bånd på hvordan andre mennesker ønsker å oppfører seg (så lenge man oppfører seg innenfor Kardemommebyloven). Jeg ser på meg selv som en tolerant person, homofile prester må gjerne få gifte seg for min del. Og jeg skjønner godt at HI skulle ønske at ste-svigers var litt mer tolerant i dette tilfellet og servert det alle unntatt han selv ville ha. Men det er vanskelig ... Hvis man ikke har et sterkt forhold til Ribbe, så er det umulig å sette seg inn i situasjonen. Uten et sterkt forhold til ribbe, er det ikke noe problem i det hele tatt, man trenger ikke engang ta på seg toleransehatten.

Så, i saken "Julegris" vs "Islam" tør jeg ikke spå noe utfall, "The jury is still out" (Vi må nok høre fra vitnene igjen)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat