Vis enkelt innlegg
Gammel 17-04-08, 08:40   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du et glass vin/øl når du skal kjøre senere?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Påvirket, blir man selvsagt.

Nemlig, og juridisk sett: "Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende eller bedøvende middel." Enkelt og greit.

Sitat:

Jeg har også tenkt at det er individuelle forskjeller - men på Vinmonopolets side står dette:

Alkoholpromillen i blodet minkar gjennomsnittleg med 0,15 promille per time for begge kjønn

Vinmonopolet lønner neppe en eneste toksikolog. Jeg kunne ha hostet opp ørtifjørti artikler som viser spredningen i etanoleliminasjonen hvis jeg hadde hatt tid. For kvinner er forøvrig gjennomsnittet 0,10 promille per time. I tillegg til at det er kjønnsforskjeller og kroppsvektavhengig så er etanolnivået også avhengig av innholdet i tarmen fra før, stoffskiftet til individet på gjeldende tidspunkt inkl. leverens tilstand og arbeidsmengde osv. osv.