Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Fordi at? Ville du følt det som et angrep på dine kunster på kjøkkenet? Du ville altså heller, som vert, hatt folk sittende ved bordet, som skjuler at de ikke liker det du gir dem. Som lyger og taker for maten og sier at det er godt? Det er vel litt vel struts.
Vanlig høflighet tror jeg det kalles.
Folkeskikk etter min definisjon er feks: - Man skal spise det man får.
- Man skal oppføre seg ordentlig og ikke klage, syte, sutre eller spytte ut maten.
- Man skal smake på alt, men man trenger ikke å spise opp alt dersom andre har hatt på tallerknen.
- Man skal takke pent for maten til den som har laget den når man er ferdig med måltidet.
- Man skal si at det var godt, dersom det var det, hvis ikke holder man munn.
- Man lyver så det renner av en på direkte spørsmål, dersom man ikke likte maten.
Hva er poenget ditt? Er det akseptabelt at voksne folk kan oppføre seg som en sårlig oppdratte treåringer når de er borte og de ikke får det akkurat som de er vant til?
Jeg forventer at folk oppfører seg ordentlig når de er på besøk hos meg. At de ikke prøver å såre meg ved å si at ikke liker maten min. At de tar i mot det jeg gir dem og takker for innsatsen min, om ikke annet.
men nå er mine venner høflige og greie folk som har lært seg å oppføre seg ordentlig når de er på besøk. Har med seg blomster, spiser det de får, hjelper til med oppvasken, drikker masse vin, takker når de går og sender mail eller sms dagen etter og takker for laget. Familien min gjør likedan. Og jeg spiser høflig min svigermors aldeles redselsfulle mat. Og takker for maten.