Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Om man holder alkoholfritt selskap kun i dåp og konfirmasjon så er jo det ulogisk.
Enten mener man at barn tar skade av å se voksne drikke vin og øl, ellers så mener man at de ikke gjør det. Og mener man at barn tar skade av å se voksne drikke så er den logiske konsekvensen at man aldri serverer alkohol i sammenkomster når det er barn tilstede. Om man mener at det ikke er skadelig for barn, så er det logisk å servere alkohol også i dåp.
Dette var en voldsom og rar forenkling synes jeg. Jeg har (blant annet) jobbet med alkohol og rus i en noen år, engasjerer meg i forebygging av rusproblematikk, og forsøker å følge de anbefalingene jeg klarer å plukke med meg i forhold til hva forskere og statistikk sier om saken.
En av de tingene jeg har tatt med meg for egen del er dette at man bør ha alkoholfrie soner, at ikke alkohol skal være så naturlig at det alltid skal følge god mat og høytidlige anledninger. At det går an å ha en feiring på 17.mai, julaften eller andre høytidelige anledninger uten alkohol. Det betyr absolutt ikke at alle anledningene behøver å være alkoholfrie, eller at barn tar skade av å se voksne drikke alkohol i seg selv. Men at noen bør være det. Jeg kunne sikkert skrevet mye om dette, men jeg tror jeg stopper her.