Re: Sv: Re: Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Opprinnelig lagt inn av TBM, her.
Interessant standpunkt det der - "alkohol og barn hører ikke sammen".
Hva menes egentlig med det? Selvsagt at barn ikke skal drikke alkohol - men det er da ingen opplest og vedtatt sannhet at barn ikke kan være i samme rom som alkohol eller sammen med voksne som drikker et eller to glass til maten?
Helt greit at man har egne prinsipper og standpunkter, men jeg kjenner at jeg blir litt grinete av at man så enkelt tar sine egne meninger og prinsipper og fastslår at det er sannheter.
Forøvrig synes jeg litt synd på bestefar som feirer 80-årsdag uten et glass vin. Om jeg blir 80 og får barnebarn eller oldebarn som driver på med slike "alkohol og barn hører ikke sammen"-holdninger, så kommer jeg til å be de holde seg hjemme.
Du er jo helt på bærtur.
Skrev jeg noe sted at det var barnebarn eller oldebarn som nektet min bestefar å drikke alkohol?
Nei, det gjorde jeg ikke.
Det var han selv og min mormor som tok absolutt alle avgjørelser rundt 80 årslaget, og de bestemte seg for å ikke ha alkohol fordi de ikke synes barn og alkohol hører sammen. Hans feiring, hans avgjørelse.

Jeg sa også at det ikke var vanlig i min familie, den generelle holdningen der er at barn og alkohol ikke hører sammen. (Og siden du tydeligvis må ha t-skjeer; les: holdning/mening betyr ikke at man gjør det til en sannhet, det betyr bare nettopp det som ligger i ordet, at et menneske, eller flere, mener det eller har den holdningen. Jeg snakker ikke for deg eller noen andre.)
Det betyr ikke at man mener at barn tar skade av å se noen ta seg et glass vin.
Men dette var snakk om konfirmasjon og dåp, jeg mener dåp/navnfest er feiring av barnet og at barnet har fått et navn, og konfirmasjon er jo feiring av konfirmanten selv. Altså barnets eller konfirmantens dag.
For meg hadde det vært helt unaturlig å servere alkohol når man feirer et barn/en ungdom.
(Ikke fordi de ikke kan drikke det selv nei.)
Ellers er ikke alkohol viktig for meg, jeg ser absolutt ikke på det som et offer eller et tap, og foretrekker vann til maten.
Jeg serverer heller ikke alkohol i sosiale sammenhenger med barn til stede, det være seg middager eller nyttårsaften for den del. Det er heller ikke vanlig blant våre venner. Vi klarer å kose oss uten.
Det betyr ikke at mannen ikke kan ta seg et glass øl eller vin til maten selv om ungene er tilstede, for det skjer. Det kunne jeg også gjort, hvis jeg hadde villet.
Vi er dog enige om at en av oss alltid skal være helt edru, fordi vi ønsker å ha det slik.
Ikke fordi de som ikke gjør slik som oss gjør noe galt. Jeg gir beng i om andre foreldre drikker vin til maten begge to selv om barna er der.