Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Opprinnelig lagt inn av Cille, her.
OK, jeg beveger meg inn på noe som jeg innrømmer at jeg ikke har oversikt over, rusproblematikken i Danmark i forhold til i Norge. Men jeg har aldri opplevd fyll i Danmark på samme måte som i Norge, og derfor blir jeg sikkert litt personlig engasjert i forhold til mine erfaringer.
Men mitt inntrykk er at, ja - det er rusmisbruk i Danmark knyttet til alkohol. Og at i Norge har vi dette problemet knyttet til narkotika. Ved Hovedbanegården i K.havn sitter de med ølflaska, og ved Oslo S sitter de med sprøyta. Så jeg syns det blir søkt å skulle diskutere denne rusproblematikken i forhold til danskers forhold til alkohol. Et hvert samfunn har jo sine utfordringer med rus.
Og hva er det som er så forferdelig med alkohol i hverdagen hvis man har laget seg et godt måltid, når det ikke har noe med fyll å gjøre?
Jeg er veldig uenig i at det er søkt å sammenligne rusproblematikk land i mellom, og er overrasket over at det går an å tenke på den måten. Sammenligningen land i mellom kan fortelle oss ganske mye. Det er svært mange som forherliger såkalt kontinentale drikkevaner, og som ikke ser problematikken med å drikke hyppig så lenge man ikke blir dritings. Da er det etter min mening veldig relevant og opplyse de samme personene om at de landene som drikker hyppig også har større grad av alkoholrelaterte skader.
Ut i fra alt hva jeg har lært og erfart (slik Polyanna påpeker) så er risikoen for alkoholavhengighet og skader større jo mer man drikker. Hvor full man blir er ikke nødvendigvis det viktigste. Jo høyere alkoholkonsum et land har, jo flere skader ser man. Det er egentlig ganske enkel logikk som jeg ikke har vært borti at noen med faglig kompetanse på området bestrider. (Mulig Frp klarer å samle en gjeng?) Problemet er at man gjerne plasserer seg utenfor statistikken; "Dette gjelder ikke meg!". Jo, det gjør faktisk det. Man er om man vil eller ikke en del av statistikken. Den dagen man opplever en opprivende skilsmisse eller andre typer kriser så er det den som har det mest "naturlige" forholdet til alkohol som løper størst risiko. Gener spiller selvsagt også inn, men en person med "dårlige" gener når det kommer til avhengighet vil nok allikevel risikomessig komme bedre ut dersom alkoholforbruket har vært lavt, og man i tillegg har vokst opp med moderat alkoholforbruk.