Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-06, 10:48   #7
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gutter er tapere på skolen (aftenposten)

Sitat fra artikkelen til Høst:

Sitat:

Han mener lærerne i dagens skole ikke "ser" guttene.
- Guttene blir sett, men ikke som individ. "Dere gutter" og "vi jenter" er uttrykk for en holdning der lærerne og jentene står på den ene siden, og de bråkete og problematiske gutta på den andre, sier Lorentzen.

Dette synes jeg sier endel også, mest basert på erfaring fra klasen til mellomste og paralellklassen.
I paralellklassen hans er det et flertall av jenter og klassen er rolig, og det motsatte gjelder for klassen til mellomste.
Gutta får "skylda" for det.
Men mye av bråket startes av jentene med erting av gutta (i følge deres lærer) og gutta går på limpinnen hver gang. Gutta tar igjen fysisk.
(men i den klassen har flere av jentene begynt å sparke de i skrittet da...)
Tror gutter ufortjent får mye av "skylda" for uro i klassen, da jenter i mange tilfeller er mere utspekulert i sin måte å lage uro på.

Når det gjelder det faglige ligger det nok endei det de skriver. Flertallet av lærerne er jenter/damer og vil nok ubevisst "tiltrekkes" av jenters skrivemåte fordi den er mest lik dems egen.
Skoleundervisningen består i stor del av teortisk undervisning, og gutter skal vel etter hva jeg tidligere har lest hatt mere nytte av praktisk læring.

Reformen som førte til at ungene startet 1 år tidligere på skolen tror jeg det på generelt grunnlag er gutter som har tapt mest på. Da gutter er mindre moden for en så tidlig skolestart, kontra jenter.
Hørte på et radioprogram et par år etter at det ble innført og det var et intervju med en eller annen professor.
Han fortalte litt om forskjellen på gutter og jenter og hvorfor gutter "tapte" på skolestart i 6 års alderen.
Det gikk på modenhet. I 10 års alderen ville guttene ha tatt igjen det tapte om de fikk tilrettelagt undervisningen i større grad.

Jeg tror ikke rene jente og gutteklaser vil være løsningen, for da måtte de også hatt mere mannlige lærere. For jeg tror den veldig store andelen av kvinnlige lærere har mye å si.
Og læreren har fryktelig mye å si. I alt for stor grad kan faktisk en dårlig lærer ødelegge for veldig mange barn. Det gjelder hele skolegangen.
Hadde selv en mattelærer på videregående som ikke kunne lære fra seg i det hele tatt. Slengte rundt seg formler, men "glemte" å forklare de.
Når vi hadde vikar fikk vi forklaringen.....
eg gikk helse og sosial og vår klasse sammen med Elektro var sm og ble slått sammen i almennefag. Hadde flere med s i matte fra ungdomsskolen. Kullet vårt og kullet etter oss hadde henne i matte og av totalt ca 45 elever strøk halvparten i matte. De med gode karakterer fra ungdomsskolen fikk i mange tilfelelr såvidt stå karakter.