Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Nå blir jeg sikkert "grillet", men jeg har en følelse av at det å kjøpe såkalt designsofa, designklær osv. er noe snobberi. Det er på en måte å gjøre den sofaen enda finere og gi litt ekstra status..... Det er sikkert en markedsføringsgimmick som en eller annen luring har funnet på. Den fungerer jo også så da er den vellykket......
Jeg er anti-snobb.... misunnelig på de som kan være snobber sikkert ;-)
Jeg er opptatt av andre verdier enn min fasade og hva jeg prøver å være overfor andre :selvgod:
Nå kan dere hive dere over meg 
Du har nok helt rett i at et anerkjent navn gir sofaen ekstra status, på samme måte som at et bilde av en anerkjent kunstner også gir status. Jeg er ikke så sikker på at sofaen nødvendigvis blir finere (som i penere), men det kan jo hende at man vier en sofa av en respektert designer mer oppmerksomhet og sånn sett lettere "oppdager" den.
Jeg må tilstå at jeg synes det er teit når folk konsekvent går etter dyre klær eller gjenstander med kjent navn på grunn av sjølve navnet. Men jeg tror ærlig talt ikke det gjelder så innmari mange.
Etter mitt skjønn er det soleklart at en såkalt designersofa eller -lampe er langt mer original enn de du finner i de typiske kjedene. Du får noe ikke alle andre har, du finner kanskje noe som er smalt, men som treffer deg "rett i hjertet", slik at du får et mer særegent preg i klesstilen eller hjemme hos deg.
Personlig tillater ikke økonomien vår denslags. 70 % av møblene våre kommer fra IKEA, og vi har ikke så mange fanjsye bruksgjenstander. Men jeg synes det er fryktelig morsomt å gå i butikker som selger design, for det er mye stilig og fiffig. Hadde jeg hatt råd til det, hadde jeg trolig unnet meg en og annen ting. Jeg anser meg som en omsorgsfull og grei person, og jeg tror ikke jeg hadde blitt et mer kynisk menneske om jeg hadde fyllt blokkleiligheten min med designmøbler. Kult interiør ville neppe fortrengt mine verdier og holdninger. Men det er lenge til jeg kan fråtse i denslags, og akk så lenge skal jeg leve lykkelig i kaos og fullstendig stilkræsj. 
Sist redigert av Fadese : 04-05-08 kl 21:20.
|