Sv: Forskning om overvekt
Opprinnelig lagt inn av Siri, her.
Hmmm, må innrømme at jeg ikke leste artikkelen så rånøye, men det jeg stusser litt på er alle som blir født "overvektige", altså medfødt spebarnsfedme, evt fedme som kommer kun fra morsmelk - er de utsatte i samme grad? Teorien var nemlig kjent allerede da broren min ble født på begynnelsen av 70-tallet og moren min var hellig overbevist om at han kom til å være overvektig for resten av livet, hvilket han da ikke ble (snarere tvert imot...)
Nei, det skal ikke være mulig å bli overvektige av morsmelk. (Kan sikkert finne en link på det også. :i linkehumør: ). Dette skal gjelde den fedmen som barn får fra fast føde og frem til de er ca 20. Poenget er at fettcellene dannes kun frem til da, etter det kommer det ikke nye celler - men ingen celler forsvinner heller. Så når man svinger i vekt som voksen skyldes dette at fettcellene tømmes og fylles, ikke at det produseres nye eller at noen forsvinner. Og det er derfor det er vanskelig å holde vekten når man har slanket seg fordi at alle "de gamle fettcellene står parat til å fylles".