Sv: Hva kan gjøres? Ungdom, bil og fart ...
Alle biler som unge kjører burde plomberes slik at de ikke kan kjøres mer enn i max 90-100 km/h. Det er i alle fall en liten ting som kan gjøres. De riktige holdningene får man uansett ikke banket inn i hode på alle.
(Ikke les resten hvis du er litt sart.)
Jeg var vitne til en dødsulykke da jeg var 16 år. Det sitter fortsatt i meg. Jeg er redd bil og fart. Ulykkesbilen kjørte forbi bilen jeg satt i på en rettstrekning. Den hadde svært stor fart. Rett før denne bilen kjørte forbi oss, kjørte en hvit bil forbi oss. Ulykkesbilen kjørte forbi denne hvite bilen etter å ha kjørt forbi oss. Min far, som kjørte bilen vår, kommenterte dette ved å si "Når man kjører slik som de, kommer de borti etter eller annet før eller siden". I min naivitet tenkte jeg en fartskontroll...
Vi rundet en sving max halvminuttet senere og jeg hørte min far si: "Hva var det jeg sa." Jeg så opp. Da så jeg en trailer i motgående kjørefelt. Den hvite bilen stod på skrå i vårt felt. Den hadde ikke greid å stoppe og hadde kjørt inn i ulykkesbilen. Vi gikk ut av bilen, og bak den hvite bilen fikk vi se ulykkesbilen helt smadret. Den hadde ikke greid svingen i den store farten og hadde kollidert med traileren. Foran bilen lå en person i forvridd stilling. Lengre bak, midt i veien lå en annen. To lå igjen inne i bilen. Fra den hvite bilen hørtes musikk. Det luktet gummi. Stemningen var helt uvirkelig. Fire ungdommer på 18-19 år mistet livet den dagen. I dag ville de vært rundt 40, småbarnsforeldre som oss...
Jeg måtte bare få det ut. Slike hendelser som denne i helga minner meg på det jeg opplevde den gangen. Huff, jeg blir helt sjelven av å gjenoppleve det. Å oppleve noe slikt setter spor. Jeg er livredd for den dagen mine døtre begynner å sitte på i bil med kompiser.
|